اجاره اپارتمان مبله

بیشتر شدن جمعیت شهری و گذر زمان در چند دهه قدیم علت ی بود تا تغییرات بنیادی و مهم در نحوه شکل زندگی مردم به وجود آید؛ تغییراتی که گاه از سر شوق اشتیاق بود. این تغییرات به مرور در شرایطی وارد جامعه می شود که جایگزین شدن اتومبیل به جای درشکه استفاده از تلفن همراه به جای باجه های تلفن بسياري از وسایل مدرن امروزی برای نسل ها دهه های قدیم حتی فکر کردن و در تخیل آوردنش کار بسیار زیاد سختی بود. از طرف دیگر تغییراتی هم از سر اجبار نیاز درجامعه به وجود آمد که دیگر چاره ای جهت رفع آن وجود نداشت می بایست به آن تن داده می شد. خارج شدن خانه ها از فضای ی که وسعت آن امروزه برای نسل نو کمتر در تخیل می گنجد و تبدیل شدن آنها به خانه هایی در ابعاد کوچک تر، به گونه ای که هر خانه روی خانه ای دیگر بنا شده، مد ی از زندگی را در خانه هایی به نام آقسمت مان به وجود آورده است. مـدل ی که زندگی در آن خلاف زندگی در خانه های حیاط دار بزرگ تابع قواعد قانون ویِژگزینشه خودش است.

%D8%B9%DA%A9%D8%B3 %D9%BE%D8%A7%DA%A9 %D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF Fixd اجاره اپارتمان مبله
آپارتمان مبله

اجاره آپارتمان مبله,آپارتمان مبله,اجاره آپارتمان مبله تهران

نزدیک به چندین سال تجربه زندگی آبخش مان نشینی در مجموع ه های شهری،بر آن شدیم تا نکاتی در مورد سبک زندگی، خوب زیستن و حسن همجواری آبرخي از حقوق قوانین سبک زندگیِ آسری مان نشینی را یادآور شویم.
قانون در کنار آبخش مان نشینی

آبخش مان، واحدهایی از مجموعه ساختمانی می باشند که در عرصه واحد، از یک پلاک ثبتی ویِژگزینشه با واحدهای مستقل با سند تفکیکی خاص مجزا بنا شده اند. با توجه به شروع ساخت و ساز مجتمع های آسری مانی از دهه ۴۰ که تعداد آنها از تعداد انگشتان دست فراتر نمیرفت ، قانون تملک آپارت مان ها در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن چهار سال بعد، در سال ۱۳۴۷ تدوین شد. ویرایش آیین نامه اجرایی آبخش مان ها در دهه ۶۰ در حالی مورد بازبینی مجدد قرار گرفت که مردم در این دهه به زندگی در آقسمت مان روی آورده و در کشاکش زندگی در آنها با موارد مختلف ی روبه رو شده بودند. تبیین و تعریف قوانین آبخش مان نشینی را گذرا مرور کرده نکات مهم کلیدی را یادآور می شویم.
سنت آسری مان نشینی

موارد زندگی آبخش مانی از زمانی شروع شد که خانواده ها همچنان پیرو زندگی سنتی خود در خانه های حیاط دار بودند؛ به گونه ای که حرف کردن با صوت بلند، رفت آمد در هر وقت از شبانه روز، بلندی ولوم تلویزیون، رادیو و ضبط صوت تا آن میزان که تمایل دارند بسياري از نمونه های دیگر، با این اندیشه که چهار دیواری اختیاری است همچنان بر آن شیوه زندگی سنتی پا فشاری می کردند، بدون آن که توجه به حقوق همسایه دیوار به دیوار یا همسایه طبقه پایین یا بالایی خود داشته باشند. مردم چنانچه چه از خانه های حیاط دار به آسری مان های چند طبقه کوچ کرده اند، ولی نمی توانند درخانه های خود آرام بگیرند. آنها یا از مزاحمت همسایگان در عذاب می باشند یا سبب مزاحمت همسایگان دیگر می شوند. به طوری که معتقد هستند پول محل اسکان را داده اند و هرگونه که بخواهند، می توانند زندگی کنند. ممکن است به این است که از سکونت در آسری مان ناراضی به نظر می رسند. ولی در جهان ی امروز با بیشتر شدن روبه بیشتر شدن جمعیت، تنها راه کنار آمدن با این موضوع، داشتن فرهنگ قوانین آبخش مان نشینی است یا اینکه از شهر خارج در شهرک های اطراف ساکن شوند.
قانون فرهنگ

قانون و فرهنگ، جزء لاینفک هر زندگی آسری مان نشینی بوده و نادیده گرفتن این بخش خیلی مهم در زندگی آبخش مانی به وجود آورنده بخش بزرگی از موارد اجتماعی معضلات روانی در این محدوده است. رسیدن به یک فرهنگ واحد در هر مجموعه آسری مانی در حالی است که هر خانواده ساکن درهر واحد مسکونی فرهنگ آسری مانی ویِژگزینشه خودش را دارد و همسو و همراه کردن تمام فرهنگ ها با یکدیگر در فرهنگ در عرصه عمل کاری غیر ممکن به حساب می آید.

با این حال وارد شدن زندگی کردن در مجتمع های آبخش مانی دو اصل بدیهی است، با توجه به محدودیت های زندگی آپارت مان نشینی:

۱٫ بایستی رعایت حقوق افراد دیگر مهم شمرده شود.

۲٫ در انتظار رعایت حقوق قوانین از جانب افراد دیگر نباشید. مناسب است مصداق این روایت باشیم «لیسَ حُسنُ الجِوارِ کفُّ الذی وَلکن حُسنُ الجِوارِالصَّبر عَلَی الذی»(تحف العقول، ص۴۰۹) همسایگی بهتر فقط این نیست که آزار نرسانی، بلکه خوش همسایگی این است که در مساوی آزار و اذیت همسایه صبـر داشته باشی.

به اعتقاد زیاد ی از کارشناسان، موارد آقسمت مان نشینی و اختلاف بین همسایگان در نتیجه نادیده گرفتن این دو نکته مهم است که به وجود می آید. به گونه ای که آنها در یک جمع بندی آسان معتقد هستند توافق نداشتن ساکنان در شیوه استفاده از مشاع ها، وجود سلیقه های گوناگون، فرهنگ ها اختلاف محسوس اجتماعی بین ساکنان، نبودن ضوابط مقررات مدرن برای طراحی، ساخت و بهره برداری از مجتمع ها، و آقسمت مان ها بی تذکر ی ساکنان به حقوق همسایگان و الزام نداشتن آنها به جبران خسارت های اقطعا لی تنها بخشی از این موارد بوده یا باعث ایجاد موارد است. زندگی شهری در حصار خانه های قوطی کبریتی گرفتار شده است. فرهنگ آبخش مان نشینی به معنای تذکر به آداب، قواعد الزام های زندگی در محیط جمعی یعنی آپارت مان نشینی معنا و مفهوم پیدا می نماید و دوری از آن باعث بالا رفتن موارد اجتماعی می شود. آنچه در شکایت دادرسی بر اساس آنچه حق قانونی به حساب می آید؛ تنها یک روی سکه است و روی دیگر را می بایست در کاسته شدن از ارزش همسایه و همسایه داری در نادیده گرفتن سبک زندگی جست وجو کرد. همسایه ای که در فرهنگ کهن، احادیث و آموزه های دینی ما برای آن سفارش های بی شماری شده است. یکی از ویژگی ها ی ارتباط دوستی با همسایه ایجاد امنیت و آرامش جهت مسلمانان در شهر بوسیله خود مردم است.

چنانچه در روایات وارد شده است که ۴۰خانه از چهار طرف همسایه به شمار می آیند. وَالجِوارُ أَربَعونَ دارا مِن أَربَعَةِ جَوانِبِها؛(خصال،ص۵۴۴) یا بزرگان دین و پیشوایان معصوم فرمودند: چنانچه ستم نبود می گفتم همسایه از همسایه ارث می برد. «الله الله فی جیرانکم! فان النبی صلی الله علیه آله و سلم اوصی بهم و مازال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یوصی بهم حتی ظننا انه سیورثهم»(نهج البلاغه، وصیت حضرت به امام حسن علیه السلام) شما را در مورد همسایگانتان سفارش می کنم. زیرا پیامبر در مورد ایشان سفارش فرموده است آنقدر آن جناب در مورد آنها سفارش می فرمود که ما پنداشتیم همسایه را از همسایه ارث خواهد برد. رابطه با همسایه حقوقی که همسایه بر همسایه دارد را می توان در چارچوب مسایل اخلاقی حل و فصل کرد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک