نظر علما درباره ی شیطان

امام علی علیه الدرود در خطبه پنجاهم نهج البلاغه می فرمایند:
%name نظر علما درباره ی شیطان
پایان نامه ارشد

انجام پایان نامه ارشد کامپیوتر,انجام پایان نامه ارشد کامپیوتر,انجام پایان نامه ارشد کامپیوتر

شروع پیدایش فتنه ها پیروی از هوا هوسها بدعتهایی است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهی (چشم و گوش بسته یا هواپرست آگاه) به پیروی از آنان برمی خیزند برخلاف دین خدا از انان پشتیبانی می کنند چنانچه باطل از آمیختن با حق جدا می گردید بر افرادی که طالب حقند پوشیده نمی ماند چنانچه حق از آمیزه باطل پاک و خالص می شود زبان دشمنان و معاندان از ان قطع می گشت ولی بخشی از این گرفته می شود وبخشی از آن این دو را بهم می آمیزند و اینجاست که شیطان بر دوست ها و پیروان مسلط می شود. و تنها افرادی که مشمول رحمت خدا بودند از آن نجات می یابند.
آری مستضعفین فکری و آسان لوحان شاید در این بین ناآگاهانه در دام شیطان بییفتند در حالی که آنها اگر رهبر و راهنمای ی برای گزینش می کردند گرفتار چنین سرنوشتی نمی شدند.
به این ترتیب مردم در مساوی نزدیکی حق باطل به سه گروه تقسیم می شوند:
گروه اول: همان «الذین سبقت لهم من الله الحسنی» که در آیه ۱۰۱ سوره انبیاء به آن اشاره شده است می باشند و به تعبیر دیگر همان حق طلبان آگاه و مخلصند که به لطف پروردگار از توطئه های شوم فتنه جویان درامانند.
گروه دوم: هوی پرستان بهانه جو هستند که می خواهند به بهانه حق در راه باطل گام بگذارند در واقع نیمه آگاهند و با پای خود در دام شیطان می روند.
گروه سوم: افراد آسان لوحی هستند که تشخیص حق از باطل در این آمیزه خطرناک برای آنها مساله است ناآگاهانه گرفتار دام شیطان می شوند مگر اینکه در پناه فرمانبردار آگاه فرزانه ای جای گیرند. شبیه همین مفهوم را امام در خطبه ۳۸ می فرمایند آنجا که حضرت شبهه را تفسیر می فرماید و راه نجات از آن را نشان می دهد و می گوید: شبهه را به همین دلیل شبهه نام گذاشته اند که شباهت به حق دارد اما اولیاء الله گرفتارآن نمی شوند، چراکه نور یقین در اینجا آموزش آنها است. ولی دشمنان خدا بر تاثیر گمراهی در دام شبهات گرفتار می شوند.
وظیفه ما زمان مواجهه با وسوسه های شیطانی
با صرف نظر از تی که به آدم هشدار می دهند تا مبادا از شیطان پیروی نماید : «الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لا تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم» آیا تی که نشانه های کارهای شیطانی را بیان می کنند. و تمام ت هشدار دهنده در رابطه با شیطان، قرآن به پیامبر صلی الله علیه آله دستور می دهد که مواجهه با وسوسه های شیاطین به خدا پناه ببر.
«و ولی ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله انه سمیع علیم» اینروش متقین است؛ آنها وقت ی که گاهي از شیاطین در اطراف قلبشان شروع به گشت زنی می کنند تا در آنها ایجاد وسوسه کنند، متوجه گشته، ناگهان بینا می شوند حجاب غفلت از آنها برطرف می شود. «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان توجه وا فاذاهم مبصرون»۳
اما استعاذه پناه بردن به خدا هم خود نوعی ذکر و (متوجه شدن به خداست) چراکه معنای استعاذه این است که تنها خدای سبحان است که می تواند این دشمن مهاجم را به تمام نیرویی که دارد، دفع نماید همچنین استعاذه، نوعی توکل به خدا است.
و در جای دیگر می فرماید:
«و ولی ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله انه هو السميع العلیم»
و هم می فرماید:
«و قل رب اعوذبک من همزات الشیاطین و اعوذ بک رب ان یحضرون» به پیامبر دستور می دهد که بگو پروردگار من از وسوسه های شیطان ها به تو پناه می برم (باز ) به تو پناه می برم از اینکه نزد من حاضر شوند. (مؤمنون، ۹۸-۹۷)۵
برخي از نشانه های کارهای شیطانی
بعضی از آیا ت نشانه هایی را جهت کارهای شیطانی ذکر می کنند بدین معنا که هشدار می دهند که شیطان دستور چنین کارهایی را می دهد.
این مسأله کمال لطف و عنایت الهی را نسبت به بندگانش می رساند که آنها را به نحو احسن هدایت می نماید تا مبادا دستخوش وساوس و حیله های شیطانی قرار گیرند به هر حال بعضی از علائم کارهای شیطانی عبارتند از:
۱- وعده فقر: آدم را از انفاق ادای زکات و خمس بازداشته تا مبتلا به فقر نشود. (الشیطان یعدکم الفقر)۶
۲- امر به فحشا: (… یامرکم بالفحشاء)۷
۳- امر به منکر: (فانه یأمر بالفحشاء و المنکر)۸
۴- استرس اندن دوست ها (تا مبادا جهاد کرده با کفار مواجه شوند) «انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاء فلا تخافوهم و خافون ان کنتم مؤمنین.»۹
۵- ایجاد دشمنی بین مسلمانان از طریق شرب خمر و قماربازی: «انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة و البغضاء فی الخمر المیسر»۱۰
۶- بازداشتن آدم از یاد خدا: «و ولی ینسینک الشیطان بعد الذکری لا تقعد بعد الذکری مع القوم الظالمین»۱۱، «استحوذ علیهم الشیطان فانسیهم ذکر الله»۱۲
۷- در آرزو قرار دادن: «یعهم و یمنیهم و ما یعدهم الشیطان الا غروراً»۱۳
۸- جدال درمورد خدا: «و من الناس من یجادل فی الله بغیر علم و لیتبع کل شیطان مرید.» (سوره حج، آیه ۳)۱۴

امام صادق(ع) فرمود:
ی حضرت آدم (ع) رحلت نمود، ابلیس و قابیل با رحلت او شادمان شدند. آن دو در اجتماعی مجموعه جستند به نشانه شادی جهت مرگ آدم از تنبورها و وسائل لهو (موسیقی ) مصرف کردند. پس هر کس در روی زمین از این وسایل لذت می برد از پیروان راه ابلیس قابیل است .

امام صادق(ع) می فرمایند:
کسی را که خداوند سبحان نعمتی به او عطا نماید و او را در اثر نعمت به وسایل آوازخوانی موسیقی رو نماید با این عملش نا سپاسی خدا را مرتکب شده .
امام صادق(ع) فرمود: به شیطان قَفَندر (بد قیافه) گفته می شود زمانی که در خانه فردی چهل روز با وسایل موزیک (چون تار بنوازند) مردان و بانوان در آن مجلس باطل گرد آیند شیطان تمام اعضای بدن صاحبخانه را لمس می نماید . (بطوریکه چشم ،گوش،زبان وبقیه اعضایش در مسیر فرمان شیطان گناه قرار می گیرند) بعد از آن برای اینکه کاملا او را در زشتی و ظلمت غرق نماید نفسی شیطانی در او می دمد، که بعد از آن غیرت را از دست می دهد، آنچنان که نسبت به رابطه نامشروع افراد دیگر با همسرش بی فرق می شود.
قبل از پرداختن به جواب این پرسش ، لازم است كه معنای شیطان و ابلیس روشن گردد. عبارت ‎ی شیطان از ماده‎ی «شطن، شطونا» است؛ او را از این جهت شیطان گویند كه از درگاه خداوند، رانده شد دور گردید. و گاهي گفته‎اند از ماده‎ی «شاط، شیطاً» می‎باشد كه به معنای هلاك شدن است؛ پس وزن آن فعلان است و وجه تسمیه‌ی آن روشن است.
علما در تفسیر لفظ «شیاطین الجن و الانس» از آیه‎ی مباركه‎ اختلاف دارند دو نظر را بیان كرده‎اند. نظر اول این است كه شیاطین همگی فرزند ابلیسند؛ جز آن كه فرزندان خود را دو قسمت كرد: سری ی را مأمور وسوسه‎ی نوع بشر ساخت و قسم دیگر را مأمور وسوسه‎ی جن. پس قسم اول، شیاطین انس دسته‎ی دوم، شیاطین جن می‎باشند.
قول دوم آن است كه هر مُتمرّد نافرمانی، از نوع جن انس را شیطان نامند؛ فخر رازی در تفسیر از قول ابن عباس می‌گوید:
پیغمبر(ص) به ابوذر فرمود: هَلْ تَعُوذُنَّ بِاللهِ مِنْ شَرِّ شَیطانِ الاِنْسِ وَ الْجِنِّ؟ آیا از شر شیطان انس جن به خدا پناه می‎برید؟
ابوذر گفت: برای بنی آدم نیز شیطان وجود دارد؟ فرمود: بلی شیاطین انس شریرتر از شیاطین جن هستند .
و ولی ابلیس در واقع همان شیطان را گویند. این همان موجود ویژه ای است كه در مقابل امر الهی سرپیچی نمود به حضرت آدم سجده نكرد. این موجود، بنابر قول صحیح از نسل جن بوده و شرور بدی‎ها را به او نسبت می‎دهند.
در قرآن كریم و احادیث، او برای گمراهی اغوای بشر به خدا سوگند یاد كرده است.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوپروب close
خرید بک لینک