چند نكته در مورد تحقيق مفيد
بانک کتاب
بانک کتاب ایرانیان
bankeketab
وقتي تصميم ميگيريم دوچرخه سواري، خياطي، شنا هر نوع مهارت ديگر را ياد بگيريم، جهت يادگيري آنها تلاش و كوشش ميكنيم و بعد سعي ميكنيم تا با تمرين و تكرار، آنها را به ذهنمان بسپاريم.با اين وصف:آيا براي يادگيري مهارت مطالعه نيز چنين تلاش ميكنيد؟…
– چه عواملي را در يك مطالعه خوب موثر ميدانيد؟
– آيا با شيوه صحيح بررسي هر درس آشنايي داريد اينكه تمام مطالب درسي را با يك شيوه، تحقيق ميكنيد؟
– ترجيح ميدهيد در چه مكانهايي در چه مواقعي به بررسي بپردازيد؟
– …
براي يادگيري مطالعه موفق ، نه تنها بايد بايد شيوه صحيح هر نوع مطالعهاي آشنا باشيم در كنارآن، تمرين تكرار داشته باشيم،بلكه بايد با عوامل ديگري كه بر بررسي موفق ما موثر است، آشنا باشيم. در اين مقاله به بررسي برخي از اين عوامل مي پردازيم:
انگيزه داشته باشيم
براي يادگيري هر چيز، انگيزه نقش به سزايي دارد. وقتي ما جهت به دست آوردن چيزي انگيزه داشته باشيم، موفق يت در به دست آوردن آن براي مان امكان پذير است. انگيزه در مطالعه؛ يعني تحريك شدن و بر انگيختگي جهت يادگيري.ما زماني ميتوانيم بگوييم انگيزه داريم كه به اندازه كافي، برانگيخته شده باشيم و اظطراب كم در ما ايجاد شده و ما را به سمت مطالعه سوق دهد. اما ميزلن انگيزه در افراد مفرق است.بعضي ها جهت مطالعه داراي انگيزه بسياري هستند ؛ اما بعضي ديگر، هيچ انگيزهاي ندارند. اين افراد بايد در خود ايجاد انگيزه نمايند؛ يعني با يادآوري هدف آينده شغلي ايده آل خود، انگيزهشان را براي بررسي تحريك كنند.
يك راه ديگر براي ايجاد انگيزه، درگير كردن با مساله مطالعه است. چنانچه به عنوان مثال در تحقيق درسهاي رياضي و فيزيك با مشكل روبهرو هستيد يادگيري در درس براي تان مشكل است، به جاي كنار گذاشتن بررسي آنها، بايد را درگير يادگيري رياضي فيزيك نماييد. تمرين تكرار كنيد، در صورت لزوم، از كلاسهاي خصوصي و كتابهاي آموزش ي مصرف كنيد، از دبيرهاي با تجربه کمک بگيريد، بررسي گروهي داشته باشيد و … تا علاقه شما به يادگيري تحريك شود.
با علاقه بخوانيم
انگيزه و علاقه به دنبال يكديگر ميآيند. وقتي جهت به دست آوردن هدف انگيزه داشته باشيم اندازه كافي تحريك شده باشيم، علاقه ما به مطالعه زياد مي شود به سمت طمالعه تمايل پيدا مي كنيم. هرچه اطلاعات ما در مورد موضوعيبيشتر شود، علاقه بيشتري به بررسي آن موضوع باز كردن موارد آن پيدا ميكنيم؛ بنابراي ن، سعي كنيد كه وقت تحقيق با علاقه شروع كنيد. بعضي افراد در وقت تحقيق مشكل دارند و به قول مشهور روي غلطك خواندن نيافتادهاند؛ آنها دتر شروع تمركز ندارند و به خاطر همين مسأله، ممكن است تشويق خاطر داشته باشند؛ در چنين شرايطي، اين افراد بايد به طور روزنامـه وار بخوانند و نگاهي سطحي و نقشهها، فهرستها، بخشها، و … بيندازيد؛ تا وقتي كه به تدريج تمركز خود را به دست آورند.
با اصول تحقيق آشنا باشيم
گاهي تحقيق كننده، انگيزه و علاقه كافي جهت مطالعه دارد؛ امام باراهنمای صحيح تحقيق آشنا نيست. اين افراد از صبح تا غروب بيشتر اوقات را صرف تحقيق ميكنند؛ ولی باز دهي نتيجهاي كه از تحقيق ميگيرند، در سطح زياد پاييني است. فردي ديگري كه اصول تحقيق صحيح را ميداند، با صرف مدت زمان كمتري جهت مطالعه، سطح بازدهي بالاييدارد؛ به همين دليل، با اهمیت زیاد است كه با اصول صحيح مطالعه هر درس آشنا باشيد هر درس را با اصول شيوه مناسب بررسي كنيد. به طور مسلم، شيوهاي كه براي بررسي درسهاي حفظ كردني به كار ميبريد، مفرق از شيوهاي است كه براي تحقيق درسهاي حل كردني مثل رياضي و هندسه مانند آن به كار ميبريد؛ به عنوان مثال، درسهايي چون زمينشناسي و زيستشناسي را با نقشه، عكس اسلايد سريعتر ياد ميگيريد؛ در حالي كه رياضي هندسه را با تجزيه تحليل تمرين تكرار، بسرعت ميآموزيد.
مكان مناسب گزینش كنيم
براي بررسي صحيح ضروری نيست به احتمال زیاد ً جايي را در نظر بگيريد كه كاملاً ساكت و آرام باشد. سكوت مطق، خود شرايط حواس پرتي را فراهم ميآورد و باعث ميشود كه با عادت كردن در محيط كاملاً ساكت، در شرايط مفرق با كوچكترين صدايي تمركز را از دست دهيد. پس هميشه جايي را جهت تحقيق در نظر بگيريد كه كمترين سرو صدا رفت و آمد را داشته باشيد. چنانچه ميز مطالعه داريد، روي ميز را از هرچيزي كه باعث حواس پرتي مي شود، خالي كنيد. عكس، روزنامـه ، راديو، ضبط،مجله هر چيز اضافي را برداريد تمام وسايلي را كه نظير كتابهاي درسي، فيش، كتاب لغت، خطكش، خودكار مانند آنها جهت تحقيق لازم است، روي ميز قرار دهيد. از چراغ تحقيق مصرف كنيد كه سطح ميز را بهتر روشن كند و آن را در جايي قرار دهيد كه در حين يادداشت برداري، سبب افتادن سايه خودكار دست شما روي صفحه نشود.نور كافيو مناسب جهت تحقيق راحت، لازم ضروري است.صندلي را كه براي نشستن گزینش ميكنيد، ميبايست آسان باشد و فاصله آن تا ميز جهت تحقيق شما متعادل باشد. هواي اتاق بررسي نبايد خيلي گرم وخيلي سرد باشد. هواي عادی اتاق به تمركز حواس شما کمک مي كند. عادت به بررسي در مكانهاي باز مانند پاركها خوب نيست. پاركها مكان مناسبي جهت تحقيق نيستند؛ براي چه كه هميشه پر رفت آمد، پر سر و صدا و شلوغند. اما چنانچه ناگزير هستيد كه براي بررسي به پاركها مراجعه كنيد، جايي را براي تحقيق انتخاب كنيد كه كمترين سر صدا بيشترين آرامش را داشته باشد.
در زمان مناسب بخوانيم
اگر عادت كنيد در طولشبانه روز طي ساعتها و زمان هاي معین ي به مطالعه بپردازيد، یاری زياد زيادي به خود كردهايد. فراهم آوردن شرايط بررسي در يك مكان مناسب طي زمانهاي معین ، ذهن شما را براي مطالعه موفق ، بيشتر آماده ميكند؛ همچنين استآسان كوتاه مدت ۱۰تا۱۵دقيقه اي بعد از هر۲ ساعت مطالعه، تأثير بسزايي در تجديد قواي فكري ذهني شما دارد. چنانچه در موقع بررسي زود خسته ميشويد، خوابتان ميگيرد يا عصبي ميشويد، دليل آن را پيدا كنيد؛ شايد نحوه نشستن شما بهتر نبوده يا هواي اتاق مناسب نباشد. ميتوانيد پنجره اتاق را باز كنيد تا هواي اتاق عوض شود يا ممكن است افكار مزاحم مانع شما باشد. برخي از اين افكار را ميتوانيد كنترل كنيد؛ مثلاً چنانچه ذهن شما مدام درگير تين است كه به دوست ها زنگ بزنيد، روي كاغذ يادداشت كنيد كه فراموش نكنيد بعداً به او زنگ زنيد؛ همچنين اگر ياد آوري خاطرهاي آزار دهنده مانع بررسي شماست، كتاب را كنار بگداريد، چند دقيقه نرمش كنيد پيادهروي كوتاه مدتي داشته باشيدو دوش بگيريد بعد مجدداً به بررسي بپردازيد. در شروع مطالعه به اين فكر نكنيد كه درس مشكل خسته كننداي است. تحقيق را با رغبت، انگيزه شادمان ي شروع كنيد.به اين فكر كنيد كه وقتي مبحث آن روز را با خوب يت به پايان ميرسانيد، چقدر لذت بخش سبب شادمان ي شما ميشود به خود قول دهيد اگر تكليف آن روز را به بهتر ي به پايان رسانيد، براي خود جشن ميگيريد، به مهماني ميرويد خودتان را به خوراكي مورد علاقهتان دعوت مي كنيد. با كتاب خود شوخي كنيد. مثالهاي مهيج،شادي آفرين خندهدار بزنيد. لحن خواندنتان را تغيير دهيد براي درك بيشتر به سختترين مطالب كتاب بار هيجاني مثبت بدهيد. محققان معتقد هستند مطالبي كه بار هيجاني بيشتري دارند، بيشتر در حافظه مي مانند و بهتر به خاطر آورده مي شوند؛ چرا كه هيجان، علاقه، تمركز يادگيري سريع را فراهم مي آورد.
تغذيه مناسب
خيلي از افراد در مواقع بررسي به تغذيه و يا آنچه كه بايد بخورند، تذکر ندارند؛ در حاليكه تغذيه، نقش موثر ي در تمركز بهتر و تحقيق خوب دارد.آنها با اينكه ميدانند گرسنه هستند ، اما همچنان بي توجه به اين قضيه بر شدت مطالعات مي افزايند؛ در حالي كه مطالعه آن ها چيزي جز رژه تعدادي از كامات عبارات نيست خيلي زود آنچه را كه ميخوانند، فراموش ميكنند. تغذيه مناسب در رفع خستگي،خوابآلودگي تجديد قواي فكري و ذهني، تأثير بسزايي دارد. اما منظور از تغذيه مناسب، میل کردن غذاهاي پر اندازه و سنگين نيست. غذاهاي پر اندازه سنگين باعث سستي تنبلي و خوابآلودگي بيشتر ميشود. منظور از غذاهاي مناسب غذاهايي می باشند كه مقوي پر انرژي هستند و توانايي تحقيق بيشتر را امكان پذير ميسازد. میل کردن گردو، بادام، كشمش، خرما، فندق، شير موز، آب پرتقال و چاي بيسكويت در فاصله بين بررسي بسيار مفيد است.
پشتكار داشته باشيم
شرط موفق يت در تحقيق و هر كاري، علاوه بـر انگيزه و علاقه، تمرين تكرار پشت كار زیاد است. اعتقاد راسخ به اين كه هر کاری شدني است و موفق يت در چند قدمي شناست،شرايط عمل و مطالعه بيشتري را فراهم مي كند. افكار و ذهنتان، شما را براي رسيدن به آن هدف ياري ميكنند.
با خدا رابطه برقرار كنيد
عدم رابطه با خدا سبب ترس از شكست، عدم اعتماد به نفس اظطراب ميشود؛ در حالي كه ارتباط اتصال به خدا، نيروي شما را در پيمودن مسير زياد ميكند. در موقع نماز يا خوابيدن، با خالق ارتباط اتصال داشته باشيد خير و صلاح خود را از او بخواهيد. فراموش نكنيد كه انگيزه و علاقه، تمرين، پشتكار و توكل به خدا، كليد خوب يت شماست.