بازسازی برند (Rebranding) در ۱۰ گام
در این پست از سایت spcity.ir قصد داریم تا شما سروران ارجمند را با بازسازی برند (Rebranding) در ۱۰ گام بیشتر آشنا سازیم.در ادامه این مطلب به برند سازی چند نمونه بسیار کوتاه در مورد داستـان برند و اثر آن و همچنین داستـان برند را ما مینویسیم یا دیگـران خواهیم پرداخت.
فکر میکنم همین دو سـال پیش بود که انگار بانک ملت یک بانک دیگـر شده بود!
از لوگو و ترکیب رنگهایی که استفاده میکردند بگیرید تا بسیاری عوامل دیگـر . همه مردم چه در شعباتش و چه در تبلیغات متفاوتی که در رسانههای متفاوت بودن داشت؛ فرق محسوسی را از بانک ملت میدیدند.
حقیقتش ما در ایـن مقاله قصد نداریم به طور مفصل بگوییم که “چرا؟” برندمان را مرمت یا ریبرندینگ (Rebranding) کنیم؛ بلکه به شما خواهیم گفت که “چطور ” در ۱۰ گام ایـن کار را انجام دهید.
اما به طور خلاصه میتوان گفت که چنانچه بعد از مدتی که از راهاندازی کسب و کارتان گذشت؛ به دلایلی مانند:
تغییرات بازار
تغییرات نیازهای مخاطبان
یک سری اتفاقهای غیرمنتظره که وجهه برندتان را خراب کـرده اند
عدم تناسب المانهای بصری و نام و هویت برندتان با سلیقه مردم (برای مثال لوگو و… برندتان قدیمی و بسیار زشت باشد!)
و دیگـر دلایل؛ نتوانستید وجهه خوبی را از برندتان در بین مشتریان به جای بگذارید میتوانید به مرمت برندتان بپردازید.
در ایـن مقاله هر گام را از زبان یکـی از متخصصان برندینگ میخوانیم. با بخش اول مرمت برند در ۱۰ گام همراه باشید:
گام ۱: ابتدا اصل موضوع را دریابید! (Emerson Spartz)
مرمت برند
یادتان باشد؛ شما در مرمت برند؛ دنبال تغییر و تحولی بزرگ می باشید .
فکر میکنید تمرکز زیاد بر روی جزئیات میتواند ایـن تحول بزرگ را برای برندتان به وجود آورد؟ مسلما خیر!
بهتر هست بدانید که:
حرفهای های برندینگ میدانند که مشتریان؛ بسیار با جزئیات یک برند؛ درگیر نمیشوند و برندینگ و Rebranding مناسب؛ بایستی بر روی فرم کلی و شاکله بنیادی برند خود تمرکز نماید .
از ریزه کاری بیش از میزان بپرهیزید و برای ساختن برندتان؛ ابتدا بر نکات بنیادی تمرکز بکنید .
گام دوم: همه چیز را با نخواهید! (Robert Sprague)
بیشتر کسب و کارها تنها به یک دلیل در برندینگشان شکست می خورند؛ ایـن که: میخواهند همهی مشتریان و همهی بازارها را فتح کنند!
مطمئن باشید چنانچه تمرکزتان را به جای “برترین بودن در یک زمینه” بر روی “برترین بودن در همه چیز” بگذارید؛ شما شکست می خورید.
یادتان باشد که:
“برندی که برای همه چیز است؛ برندیست که برای هیچ چیز نیست!”
پس بیشتر تمرکزتان را بر روی یک زمینه مهم که در آن تخصص دارید بگذارید و روزانه در آن بهتر شوید و حتی برترین باشید!
گام سوم: کار را به کاردان بسپارید! (Alex Kelsey)
کمک بگیرید! به خصوص شمایی که استارت آپ دارید؛ هرگز از ارزش یک مشاور و کارشناس برندینگ خوب؛ غافل نشوید.
حتی چنانچه شرکت بزرگی دارید ایـن کار را انجام دهید.
برای مثال همچنین می توانید مشاوری را برای چند ساعت در روز یا حتی چند روز در ماه استخدام بکنید تا بر کار هایتان نظارت نماید .
ایـن نکته را همواره به یاد داشته باشید که بعضی وقتها حتی یک غلط می تواند هزینه های اضافی و شکست های غیر قابل جبرانی را به برندتان وارد نماید ؛ پس حتی الامکان با مشورت گرفتن از اشخاص متخصص؛ از ایـن اتفاق پیش گیری بکنید .
گام چهارم: برای چه کسی جلب دقت خواهید کرد؟ (Jenna Zilincar)
ببینید به چه قشری از مخاطبان جدید نیازمندید.
مرمت برند؛ از یک لحاظ به معنای جلب دقت دوبـار ه است .
از خودتان بپرسید:
دقت چه کسانی قرار هست جلب شود؟
آیا هدف شما؛ مخاطبان جدید است؟
یا قرار هست مخاطبان قبلی شما؛ تثبیت شوند؟
کدام دسته از مخاطبان شما همچنان به شما علاقمند می باشند ؟ (به برند شما اما !)
داستـان برند (Brand Story) چیست؟ حاوی چه مسائل یست؟
داستـان برند (Brand Story) یک روایت منسجم هست که تمام حقیقتها؛ اتفاقات؛ تاریخچه و احساساتی را که توسط برند شما به وجود آمده است؛ در بر میگیرد.
برعکس تبلیغات سنتی؛ که در مورد برند شما آگاهیرسانی میکند و برند شما را به نمایش درمیآورد؛ داستـان برند بایستی یک واکنش احساسی را به مخاطب الهام ببخشد.
بعضی از مسائل ی که میتواند داستـان برند شما را تشکیل دهد؛ ایـن مسائل می باشند :
تاریخچه برند شما (از کجا شروع کردید؟ چطور شروع کردید؟ چه مصیبتهایی سر راهتان بود؟ و…)
محصولتان چیست؟ چه بود؟ چه تغییراتی کرد؟ واکنش اولیه مردم نسبت به محصولتان چه بود؟ شما چه کردید؟ (برای مثال میتوانید چند رمز و راز را دربـار ه ایـن که کلا چه شد که تصمیم گرفتید فلان محصول را تولید و معرفی بکنید ؛ بگویید)
بازاریابیتان چطور بود؟ چه چالشهایی داشتید؟ چطور به ایـن موقعیت رسیدید؟
میتوانید در مورد اتفاقاتی که در داخل شرکتتان و بین اعضا میافتد حرف بکنید .
در مورد خودتان بگویید! برای مثال کجا درس خواندید؟ از چه وقتی تصمیم گرفتید که ایـن شرکت را تاسیس بکنید ؟ واکنش دوست ها و آشنایانتان چه بود؟
و…
چند نمونه بسیار کوتاه در مورد داستـان برند و اثر آن
اپل؛ برندی که کارش را از یک گاراژ شروع کـرده بود و استیوجابزی که داستـان زندگـی ش؛ احساسات واکنشی مردم را نسبت به برند اپل؛ دو چندان میکرد.
بیل گیتسی که حتی یک لحظه تسلیم نشد و با نوآوریهایش؛ به جرأت میتوان گفت که زندگـی چندین میلیارد انسان را تغییر داد.
مارک زاکربرگی که یک شبکهی کوچک برای رابطه دانشجویان MIT؛ راهاندازی کرد و بعد از آن فیسبوکی که میشناسیم را خلق کرد. فیسبوکی که پشتبندش شبکههای اجتماعی دیگـر آمدند و کار در شبکههای اجتماعی؛ تبدیل به بخشی از Life Style درصد بسیار بالایی از مردم جهان شد.اصول و ارزش برند سازی,روش انتخاب نام برای یک برند,برندسازی,انتخاب رنگ در برند سازی,پرسنال برندینگ,مزیت های برند سازی,بازسازی برند
اما ایـن نوع داستـانها تنها مختص برندهای بزرگ جهان نیست! به شخصه خود بنده با برند «تخفیفان» آشنا نبودم. اما وقت ی که چندین مصاحبه و گزارش را در مورد بنیانگذار آن که یک «خانم» میباشد خواندم و دیدم و شنیدم؛ ذهنم درگیر ایـن برند شد. ایـن خانم توانسته بود محدودیتهایی را که در مورد زنان وجود دارد؛ از سر راهش بردارد؛ ایـن که بر خلاف باور عموم؛ ثابت کرد که یک خانم میتواند یک کارآفرین موفق باشد و کارهای بزرگ انجام دهد و…
یا برای مثال داستـان برند دیجیکالا که از خرید یک دوربین استوک از بازار؛ توسط برادران محمدی شروع شد و بعد از آن داستـان بزرگ شدن برند دیجیکالا را که میخوانیم؛ ایـن که چه شد تا به جایی رسیدند که تبدیل به چهارمین وبسایت پربازدید ایران شدند (سوم شدند اما )؛ چه شد که به درآمد روزانهی میلیاردی رسیدند و… همهی ایـن ها درگیری مخاطبان را با برند دیجیکالا بیشتر میکند و بر اصلیترین موضوعی که در بحث برندینگ وجود دارد؛ یعنی ذهنیت مردم نسبت به یک برند؛ اثر قابل توجهی میگذارد.
داستـان برند را ما مینویسیم یا دیگـران؟
جواب ایـن پرسش ایـن هست که «هر دو!»
هم شما میتوانید رسانهها و مردم را از داستـان برند خود مطلع بکنید و رسانهها و مخاطبانتان میتوانند دست به قلم شوند و با دقت به اتفاقاتی که در مورد برندتان اتفاق میافتد؛ بخشی از داستـان برند شما را مینویسند.
داستـان برند؛ یک سند مکتوب جداگانهای که در یکـی از قفسههای شرکتتان نگهداری میکنید نیست!
حتی چنانچه یکـی از مردم عادی بخواهد نظـر ی مثبت و حتی بد را در مورد برندتان بگوید؛ ایـن نظـر او میتواند بخشی از داستـان برند شما باشد. پس بایستی دقت بکنید که برندتان هیچ وقت به یک ویژگی بد مشهور نشود! وگرنه شما میمانید و یک لکهی بدرنگ که بر روی داستـان برندتان نقش بسته است .
با ما همراه باشید تا شما دوستان را با خصوصیات مهم جهت انتخاب یک نام تجاری موفق بیشتر آشنا کنیم.همچنین در سری مقالات برند سازی به ۱۰ گام برتر جهت بازسازی برند میپردازیم.